فرازهايی از کلاسهای استاد بزرگ ماگراموف

استاد بزرگ المار ماگراموف در مدت اقامت در تهران علاوه بر کار انفرادی با بزرگان شطرنج کشور چند جلسه کلاس عمومی نيز برگزار کرد و همچنين در فرصتهايی موجود در مورد راهکارهای آموزش شطرنج سؤالات را پاسخ داد که فرازهايی از آنها تقديم می گردد:

- بازيکن بايد شروع بازيهای خود را از فرمهای وسط بازی انتخاب کند، بدين معنی که بازيکن بايد ببيند از کدام فرمهای پياده ای در وسط بازی خوشش می آيد سپس بگردد شروع بازيهايی انتخاب کند که بازی را به آن فرمهای وسط بازی می رساند، مثلاً بازيکنی که فرمهای پياده ايزوله وزير را دوست دارد به راحتی می تواند در شاخه های مختلف انتخابش را تعيين نمايد و قس علی هذا

- هر چند امروزه کامپيوتر دسترسی به اطلاعات را در بسياری رشته ها از جمله شطرنج تسهيل نموده است، ولی هنوز مطالعه آثار کلاسيک شطرنج برای پيشرفت شطرنج باز امری اجتناب ناپذير است، يکی از دلايل آن اين است که بازيکن وقتی آثار کلاسيک را مطالعه می کند ناخواسته دانشی فراگير از شطرنج و وضعيتها پيدا می کند، امروزه می بينيم که بسياری از بازيکنان که من باب مثال هيچگاه e4 نمی کنند و هيچگاه e4 را با e5 جواب نمی دهند، هيچ اطلاعی از گامبی شاه نداشته و خود را نيز از يادگيری آن بی نياز می بينند، در حاليکه يادگيری بسياری از فرمهای وسط بازی حاصل از دفاع هندی شاه امری ضروری برای تکميل درک يک شطرنج باز است ولی در گذشته بازيکن وقتی آثار کلاسيک شطرنج را مطالعه می کرد، خود به خود با اين وضعيتها آشنا می شد.

- يادگيری شطرنج از روی کتبی که حرکات را توضيح کامل داده اند، برای پيشرفت بازيکن بسيار ضروری است و تفاوت چشمگيری با يادگيری از روی بازيهای تفسير شده از روی کتبی نظير اينفورماتور، مجلات شطرنج امروزی، بازيهای موجود در اينترنت و يا بانکهای اطلاعاتی دارد، به عنوان مثال وقتی شما کتاب بازيهای تفسير شده باتوينيک را به قلم خود وی می خوانيد وی از علاماتی نظير" ± " استفاده صرف نکره است بلکه نوشته است در اين وضعيت سفيد به دلايلی که بيان می کند برتر است و راه تحقق بخشيدن به اين برتری را نيز در ادامه بازی نشان می دهد، بدين ترتيب درک و تکنيک بازيکن رشد می کند و شطرنج آموز پس از مطالعه کامل کتب باتوينيک می آموزد که باتوينيک چگونه در شطرنج قضاوت و عمل می کرده است و درک شطرنج باز عميقتر می شود.

- تربيت و آموزش مربی را بايست به دو گروه متفاوت تقسيم کرد، بازيکنان قدرتمندی که می خواهند مربيان خوبی شوند و مربيان با تجربه ای که می خواهند به سطوح بالای مربيگری دست يابند دسته اول طبعاً دانش شطرنجی خوبی دارند ولی روش آموختن را نمی دانند، بنابراين به اين دسته بايد شيوه آموزش شطرنج را بيشتر آموخت ولی دسته دوم مربيگری را می دانند و از مسائل روانی مربوطه به دليل اينکه سالها به اين کار پرداخته اند اطلاع دارند لذا بايد اموزش به اين گروه بيشتر متمرکز بر آموزش علم شطرنج باشد.

- مطالعه آخر بازی بايد همواره جزء مهمترين بخشهای کاری شطرنج آموز باشد زيرا در اثر مطالعه آخر بازی سطح عمومی قدرت شطرنج باز افزايش خواهد يافت و  مشخصاً درک پوزيسيونی وی نيز مستقيماً بهتر می شود.