مکاتب بزرگ شطرنج جهان
مکاتب بزرگ شطرنج جهان
استاد بزرگ الکسی سوئتين که از نام آورترين اساتيد شوروی در امر آموزش بوده است، در مصاحبه ای که در شماره ٥ و ٦ ماهنامه شطرنج سال ١٣٧٠ به چاپ رسيد، در مورد راه پيشرفت شطرنج ايران، گفته بود " برای اينکه بتوان به سطوح بين المللی ارتقاء پيدا کرد بايد در درجه اول از مکتب شطرنج برخوردار بود. کلاس شطرنج کشورتان به مربيان کارآموز و دلسوز احتياج دارد. از طرفی اين مربيان بايد از ميدان تجربيات بين المللی بيرون آمده باشند. مربيان خود، جوانان مستعد را کشف و مدام آنها را تربيت می کنند، نقاط ضعف و قدرت را نشان می دهند، تجربيات بين المللی را در اختيار شاگردان قرار می دهند، روحيه اعتماد به نفس را تقويت می کنند و غيره. بدون مربی اين آرزو، شدنی نخواهد بود."
در آن زمان درک نحوه برخورداری از يک مکتب شطرنج، مطلبی بسيار غامض بود، بعدها در صحبتهای استاد هرندی شنيدم که سبک شطرنج بازيکنان ايرانی از گذشته تا کنون را عمدتاً مبتنی بر خلاقيت بالا در کنار قدرت تاکتيکی ويژه بازيکنان ايرانی می دانست، بعدها ديدم که استاد بزرگان غير ايرانی نيز نظری مشابه راجع به بازيکنان ايرانی دارند.
چند ماه پيش کتابی به دستم رسيد با نام مدرسه شطرنج چين، که به نوعی همانند کتاب مدرسه شطرنج شوروی سعی در تشريح راه پيشرفت شطرنج آن کشور دارد، در اين کتاب مؤلف آقای "ليو ونژه" که به عنوان اولين بازيکن چينی که موفق شد يک استاد بزرگ غربی را در سال ١٩٧٨ شکست دهد، هنوز در چين مورد احترام ويژه می باشد، نشان داده است که چگونه ايده ٢٥ سال پيش يکی از رهبران چين برای رسيدن به سطح قهرمانی جهان به اجرا در آمده است، (هر چند اين ايده در آن زمان مورد تمسخر استادان روس قرار گرفته بود) و چگونه بازيکنانی مثل خی يون، ژو چن و خو يوهوآ به مقام قهرمانی بانوان جهان دست يافتند و همچنين استاد بزرگانی نظيرخو يوهوآ و بو خيانگ زی و ... در مسابقات متعددی مقامهای قهرمانی کسب کرده اند.
اما در بخشی از اين کتاب برای روشن شدن مطلب طبقه بندی جالبی برای تعريف مکاتب بزرگ شطرنج جهان ارائه شده است که در ذيل ترجمه آن تقديم می گردد:
نام مکتب |
دوره زمانی |
تئوری |
هدف |
بخش مورد توجه |
ايتاليا |
قرن ١٦ تا ١٨ |
شطرنج هنر است. |
دستيابی به زيبايی های تاکتيک |
بازيهای باز و آخر بازی |
کلاسيک |
از نيمه قرن نوزدهم تا اوائل قرن بيستم |
شطرنج علم است. |
پياده کردن منطق خالص در بازی |
بازيهای بسته و تئوری بازی پوزيسيونی |
هيپرمدرن |
١٩١٠-١٩٢٠ |
شطرنج رقابت است. |
بکارگيری استراتژی های پيچيده |
بازيهای نيمه بسته و تئوری استراتژی |
شوروی/ روسيه |
نيمه قرن بيستم تا کنون |
شطرنج هنر رقابت است. |
همآهنگی و کمال گرايی در وضعيتها |
بازيهای نيمه باز و تئوری بازی ديناميک |
چين |
از ١٩٩٠ تا کنون |
شطرنج هنر فکر کردن است. |
دست يابی به قوه استدلال و حس قوی |
بازی در وضعيتهای غير معمول، استراتژی رقابت |
به هر حال اولين معنايی که از کلمه مکتب بدست می آيد، اجرای پيگير و دائم برنامه های آموزشی برای شطرنج بازان تحت پوشش است.
منبع:سایت:شطرنج ایران